Flaming Arrow Glitter Purple
Flaming Arrow Glitter Purple

Tuesday, April 19, 2011

~T!PS PEM!L!HAN MAN!K~

~TIPS PEMILIHAN MANIK~

Hai....ape khabar semua??? i sihat alhamdulilah...i harap you all pun sihat sejahtera yer... kali nie saya akan kongsikan tips yang tak seberapa yang saya tahu setakat nie..coz saya minat jahit manik nie since saya form 3 saya dah belajar cara nak jahit manik, so nie lah hasil pertama saya ketika saya form 3

nie lah baju experiment saya..:) (sampai sekarang ade tau..heheh :)

so disebabkan ketika itu saya masih budak baru nak belajar :) so, saya xberapa tahu kualiti manik tu, pakat beli je yang cantik and warna tu padan dengan baju tapi menurut sumber-sumber yang boleh korang percayai sebab i selalu tengok blog-blog pakar manik ni, kebanyakkannya menggunakkan manik jepun (MANIK MIYUKI/MIYUKU) actually same, i rase...heheheh...ape yang istimewanya manik nie?? manik nie kalu korang perhatikan betul-betul manik dya berkilat. :) haha...time 2 memang orang2 lain akan jeling2 kat korang, sebab tengok manik korang tue...hehehehe...:) tapi manik jepun nie mahal sikit lah, so berpatutan la kalu korang2 kat sini penah tempah baju nak jahit manik, orang tu ambik mahal, korang jangan pikir bukan2 plak k..modal dah mahal, and then kena jahit tu by hand (harap maklum la barang2 yang kite buat guna tangan sendiri nie mahal sikit, sebab susah and take time orang yang membuat tu).

And kat sini terkecuali jugak ade yang menerima tempahan yang murah, sebab i penah dapat customer yang tanya kenapa i punya mahal and ade someone tu murah je.. so, i tak nak customer i pikir bukan2 i tunjukkan perbezaan antara Manik Jepun and Manik China. Yes, sekarang kite cerita pasal manik China plak k? manik china nie kawan2, memang dya murah sebab dya mudah pecah n tak berkilat. :) and sesuai lah tuk korang2 yang baru nak belajar2 buat jahitan manik nie. :) and bagi pendapat i iya agak tak sesuai tuk kita guna tuk buat kat customer kite.

Selain itu, terdapat juga manik jenama 'APPLE', so harap maklum la jenama pun dah 'apple' mestilah mahal kan? hehehe.. sepanjang pengetahuan saya pasal manik ni, manik apple la paling mahal and seterusya manik jepun and last kali manik china la paling murah..:)

Sekian saje ceroteh i pada kali nie, semoga kite jumpa lagi and isyallah, saya akan ajar korang2 buat jahit manik yang paling simple k? k, jaga diri..i love u all...:)

No comments:

Post a Comment